Content
Pasažieru datu apstrādes likums paredz masveida aviopasažieru datu vākšanu
Kategorija: DP + DVI + MIDD + Personas dati + SABJaunais likums paredz, – ja cilvēks iegādāsies aviobiļeti lidojumam, tad gaisa pārvadātājs informāciju par pasažieri – vārdu, uzvārdu, personas kodu un lidojuma galamērķi – nodos DP, kura to varēs analizēt un gūt priekšstatu par viņa plāniem. Jaunā kārtība obligāti attieksies uz reisiem, kas tiek veikti ārpus ES. Ja likumsargiem būs pamats uzskatīt, ka attiecīgie pasažieru dati var palīdzēt novērst smagu noziegumu, tad DP arī varēs pieprasīt datus par ES iekšējiem lidojumiem, aģentūrai LETA skaidroja DP.
Drošības iestādes jau pašlaik var pieprasīt datus no pārvadātājiem, bet, protams, centralizēta masveida datu ievākšana ir daudz ērtāka.
Beidzoties divu gadu termiņam pēc pasažieru datu iekļaušanas reģistrā, pasažieru dati tiks anonimizēti ar maskēšanu. Šādu datu nodošana likumprojektā paredzētajām iestādēm un citām valstīm būs iespējama tikai ar prokurora akceptu. Likumprojekts paredz, ka reģistrā iekļautos pasažieru datus glabās piecus gadus.
Likumprojekta autori izmanto maldinošu terminu “anonimizēti ar maskēšanu”, kas īstenībā nozīmē vien ierobežotu datu izsniegšanu.
Termins “pasažieru dati” ietver daudz plašāku informāciju nekā tikai ceļotāja vārdu un galamērķi:
1) pasažieru dati – likuma “Par aviāciju” pielikumā paredzētie dati.
Gaisa pārvadājuma (ceļojuma) rezervācijas apstrādei un kontroles nodrošināšanai nepieciešamie dati:
1) pārvadājuma (ceļojuma) ieraksta rādītājs;
2) rezervēšanas, biļetes izsniegšanas datums;
3) paredzētā ceļojuma datums (datumi);
4) pasažiera vārds (vārdi), uzvārds (uzvārdi);
5) adrese un kontaktinformācija (tālruņa numurs, e-pasta adrese);
6) maksājumu informācija, kā arī rēķina nosūtīšanas adrese;
7) informācija par konkrētā gaisa pārvadājuma maršrutu;
8) bieži lidojošas personas informācija;
9) Ceļojuma aģentūra un ceļojuma aģents;
10) pasažiera statuss ceļojuma laikā, tostarp lidojuma apstiprinājumi, reģistrēta pasažiera statuss, informācija par neierašanos uz lidojumu vai ierašanos uz lidojumu bez iepriekšējas rezervēšanas;
11) informācija par atdalītajām rezervēšanām;
12) vispārīgas piezīmes (ieskaitot visu pieejamo informācija par bērniem, kuri ceļo bez pavadoņa (piemēram, nepilngadīgā vārds, uzvārds un dzimums, valoda(s), kādā(s) tas runā, personas, kas bērnu pavada pie izlidošanas, vārds un kontaktinformācija, kā arī radniecība ar bērnu, personas, kas bērnu sagaida pie atlidošanas, vārds un kontaktinformācija, kā arī radniecība ar bērnu, darbinieks, kas pavada pie izlidošanas un ielidošanas));
13) informācija par biļetes izdošanu (ieskaitot – biļetes numurs, biļetes izdošanas datums, vienvirziena biļetes, automātiskie biļetes tarifa (Automated Ticket Fare Quote) lauki);
14) sēdvietas numurs un cita informācija par sēdvietu;
15) informācija par kopīgiem kodiem;
16) visa informācija par bagāžu;
17) citu tā paša pārvadājuma (ceļojuma) ieraksta pasažieru (ceļotāju) skaits un vārdi, uzvārdi;
18) visi savāktie iepriekšējās pasažieru informācijas (IPI) dati (ieskaitot dokumenta veids, dokumenta numurs, valstspiederība, izdevējvalsts, dokumenta derīguma termiņš, uzvārds, vārds, dzimums, dzimšanas datums, aviokompānija, lidojuma numurs, izlidošanas datums, ierašanās datums, izlidošanas lidosta, ierašanās lidosta, izlidošanas laiks, ierašanās laiks);
19) visas vēsturiskās izmaiņas datos, kas uzskaitīti šā pielikuma 1. -18.punktā.”.
Likumprojekta anotācijā norādīts “ģeniāls” arguments, kāpēc aviopasažieru datu vākšana nav pielīdzināma Eiropas Savienības Tiesas kritizētajai noslodzes datu vākšanai:
Šajā kontekstā norādams, ka atbilstoši likumprojektam “Grozījumi likumā “Par aviāciju”” pasažieri pirms lidojuma tiks informēti, ka viņu personas dati tiks nodoti Pasažieru informācijas nodaļai, līdz ar ko pasažieriem rodas izvēles tiesības attiecībā uz sava ceļojuma veidu, t.i. pa gaisu, sauszemi vai ūdeņiem. Tādējādi attiecīgā fizisko personu datu apstrāde likumprojekta ietvaros ir atšķirama no fizisko personu datu apstrādes noslodzes datu ietvaros.
Likumprojekts tapis ar DVI svētību, taču nu vismaz Tiesībsargs ir ierunājies:
Vēstulē iekšlietu ministram Rihardam Kozlovskim (V) Jansons uzsvēris, ka, lai gan noziegumu, teroristu nodarījumu novēršana un atklāšana ir atzīstami par leģitīmiem mērķiem, likumprojekts jau sākotnēji izraisa šaubas un bažas par cilvēktiesību ierobežojumu samērīgumu.
Avoti:
MK: http://tap.mk.gov.lv/lv/mk/tap/?pid=40358101
MK: http://tap.mk.gov.lv/lv/mk/tap/?pid=40358102
LSM: http://www.lsm.lv/lv/raksts/latvija/zinas/dp-vares-izmantot-un-uzglabat-aviopasazieru-datus.a132790/
TVNET: http://financenet.tvnet.lv/viedokli/563658-tiesibsargs_aviopasazieru_datu_vaksana_butiski_ietekmes_personu_cilvektiesibas
2015-06-10 » edgars
Re: Pasažieru datu apstrādes likums paredz masveida aviopasažieru datu vākšanu
10 June 2015 @ 22:12
Un kur lidsabiedrības to personas kodu ņems? Vācijas/Frāncijas/ASV/… uzņēmumi tūlīt steigsies labot spaghetti code savās mājaslapās, lai pasažieriem no Latvijas parādītos papildu lauks?
10 June 2015 @ 22:28
Atbilde iepriekšējam komentāram: nekur neņems, jo Aviācijas likuma grozījumos personas kods, izrādās, nav minēts.
11 June 2015 @ 13:55
Tas likums ir metams atpakaļ, jo nesatur nekādu pamatojumu, kā aviopasažieru datu ievākšana var palīdzēt atklāt sevišķi smagus noziegumus.
4 April 2016 @ 22:02
http://www.lsm.lv/lv/raksts/latvija/zinas/aviopasazieru-datu-registra-izveidosana-latvija-izmaksa-cetrus-miljonus-eiro.a176391/
18 January 2018 @ 22:04
Vai šāda pasažieru datu vākšana jau ir ieviesta starpvalstu autobusu satiksmē?
“Latvijas tiesībsargājošās iestādes šodien Rīgas reģionā aizturējušas trīs iedzīvotājus no Krievijas, kuri bija ieradušies Latvijā palīdzēt organizēt pirmo Baltijas militāro simulācijas spēļu «Airsoft» turnīru.
Vīrieši ar savām dzīvesbiedrēm caur Igauniju devušies uz Latviju ar starptautisku reisa autobusu, līdz aptuveni desmit kilometrus pirms Rīgas autobusu apturējusi kāda tiesībsargājošā iestāde un veica vīriešu aizturēšanu.
Vīriešu telefoni šobrīd ir izslēgti, bet vienam esot ticis atļauts piezvanīt sievai. Viņš dzīvesbiedrei pastāstījis, ka aizturēts un tiek kārtoti dokumentu viņa deportēšanai no Latvijas. Medvedeva rīcībā esošā informācija liecina, ka aizturēšanu veikusi DP. Tas esot kļuvis zināms no autobusa stjuartes, turklāt DP ir iestāde, kurai turnīra organizētāji bija iesnieguši viņa datus, un DP kompetencē ir kontrolēt militārās simulācijas spēles.”
http://www.tvnet.lv/zinas/latvija/748334-rigas_pievarte_aiztur_tris_militaro_simulacijas_spelu_organizetajus_no_krievijas